Nazywam się Ewelina Gutkowska i jestem nauczycielką w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Siedlcach. Uwielbiam koszykówkę. To jest przykładowy konspekt z zakresu tej gry dla młodziezy szkoły ponadgimnazjalnej.
Prowadzący: nauczyciel wychowania fizycznego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4
Metody real.zadań ruch, przekaz.wiedzy, wychowawcze: wysuwanie sugestii, instruowanie, m.zabawowo- klasyczna, m. naśladowcza- ścisła, pokaz, opis, działanie przykładem osobistym, m. zadaniowa- ścisła, nagradzanie, wyrażanie aprobaty i dezaprobaty.
1. zdyscyplinowanie i przygotowanie grupy do zajęć: zbiórka, raport, powitanie, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
2. motywacja do zajęć: podanie tematu i zadań lekcji.
3. rozgrzewka: przygotowanie organizmu do realizacji zadania głównego.
· Zabawa ożywiająca „Linijka”
· bieg dookoła sali:
- krążenia naprzemianstronne RR w przód,
- krążenia naprzemianstronne RR w tył,
- krążenia obustronne RR w przód, w tył
- krążenia obustronne RR w tył co trzeci krok skłon T z dotknięciem podłoża na przemian PR i LR,
-krok odstawno – dostawny twarzą do środka koła i na zewnątrz
-przekładanka bokiem j.w
ćwiczące w rozsypce: każda ćwicząca ma piłkę
- krążenia T z piłkami
-rozkrok, RR w górze: skłony T w przód z pogłębianiem
-siad prosty – toczenie piłki wokół NN i za sobą
-j.w w siadzie rozkrocznym
-post. rozkroczna – przechwyty piłki trzymanej między nogami
- przekładanie piłki pod PN, LN
- przekładanie piłki po „ósemce”
-podskoki nad piłką – w przód, w tył, w bok
- zabawa z kozłowaniem: uczennice poruszają się kozłując piłkę w ograniczonym liniami polu 9x9m, starając się jednocześnie wybić piłkę koleżankom, osoba, której piłka wyjdzie poza pole, wykonuje 15 przysiadów następnie wraca do zabawy)
II. Część główna-26 minut
1. Pokaz i objaśnienie obrotów. ( ćwiczące obserwują pokaz N)
2. Ćwiczące ustawione na obwodzie koła, na sygnał N wykonują zatrzymanie na jedno tempo a następnie 2 obroty w miejscu na PN.
3. j.w zmiana nogi
4. Ćwiczące maszerują po obwodzie koła, na sygnał N zatrzymują się na dwa tempa i na PN w wykroku wykonują obrót o 180 przez przeniesienie nogi wykrocznej w tył.( LN to nogą wykroczna)
5. Ćwiczące biegają po obwodzie koła, na jeden gwizdek prowadzącego zatrzymują się na jedno tempo i wykonują obrót o 180 po czym wznawiają bieg w drugą stronę, na dwa gwizdki wykonują dwa obroty o 180 po czym wznawiają bieg.
6. j.w tylko po zatrzymaniu na dwa tempa.
7. Ust. w 4 pięcioosobowych grupach w kształcie pięciokątu, odległość między ćwiczącymi min 4m, uczennica z piłką wykonuje prawidłowy obrót i podaje piłkę do partnerki po prawej stronie, piłka wędruje po obwodzie.
8. j.w zmiana kierunku podań.
9. Ust. w 4 rzędach, odległość między ćwiczącymi 3m, pierwsza w rzędzie ma piłkę. Na sygnał N pierwsza w rzędzie wykonuje obrót o 180 na PN następnie podaje piłkę do współćwiczącej, ostatnia w rzędzie po otrzymaniu piłki kozłuje ją na początek rządu.
10. to samo z obrotem na LN
11. Ust. w 4 rzędach, na przeciwko każdego rzędu w odległości 5m ustawiony pachołek, pierwsza w rzędzie ma piłkę, kozłuje do pachołka po czym zatrzymuje się (na zmianę raz PN raz LN w wykroku) i wykonuje obrót i podaje piłkę następnej w rzędzie i wraca na koniec rzędu.
12. Ćwiczące ustawione w 4 rzędach przodem do pachołka, który znajduje się w odległości 5m od każdego rzędu. Piłki mają pierwsze ćwiczące z dwóch rzędów znajdujących się naprzeciwko siebie, kozłują one równocześnie piłkę do pachołka, zatrzymują się obok niego na jedno tempo i wykonują obrót tak by znaleźć się twarzą do rzędu po prawej stronie, wykonują podanie do pierwszego rzędu po czym udają się na koniec tego rzędu.
13. j.w obrót w lewą stronę.
14. Gra szkolna
Uwagi: W czasie wykonania obrotu jedna kończyna utrzymuje stały kontakt z podłożem i przez nią przebiega oś obrotu, druga kończyna dolna jest przenoszona w dowolnym kierunku nieograniczoną przepisami liczbę razy.
III. Część końcowa- 4minut
.
1. Marsz korekcyjny: plecy proste, łopatki ściągnięte, wzrok skierowany na wprost, brzuch wciągnięty, RR wzdłuż T; zbiórka w półkolu
2. czynności organozacyjno- porządkowe: zbiórka, omówienie przebiegu zajęć, wyróżnienie najlepiej ćwiczących
3. pożegnanie sportowe
uwagi:
Technika wykonania obrotów: Obrotem nazywamy ruch w płaszczyźnie poprzecznej, mający na celu zmianę ustawienia tułowia. W czasie wykonania obrotu jedna kończyna utrzymuje stały kontakt z podłożem i przez nią przebiega oś obrotu, druga kończyna dolna jest przenoszona w dowolnym kierunku nieograniczoną przepisami liczbę razy. Obrót może być wykorzystywany przez zawodnika nie posiadającego piłki lub zawodnika który ją otrzymał, lub zatrzymał się po kozłowaniu.
Opracowała: mgr Ewelina Gutkowska